Najít kamarády
zažít dobrodružství

Skautky a skauti mají nové logo! V moderním provedení se vrací se zpět ke kořenům

29. 7. 2016 Vše

Junák – český skaut změnil své logo i vizuální styl. Logo z dílny renomovaného grafika Lumíra Kajnara se opírá o historický znak, který nově přetváří v symbol hravosti a pestrosti při udržení tradiční skautské symboliky.

Skautky a skauti mají nové logo! V moderním provedení se vrací se zpět ke kořenům

Junák – český skaut změnil své logo i vizuální styl. Logo z dílny renomovaného grafika Lumíra Kajnara se opírá o historický znak, který nově přetváří v symbol hravosti a pestrosti při udržení tradiční skautské symboliky.

Logo je tvořené skautskou lilií s trojlístkem, složené z mozaikových prvků představujících pestrost skautingu. “Přednost skautů vidím i v tom, že dokáží sjednotit rozdílné typy lidí,” říká autor loga Lumír Kajnar. Jedním z prvků je hlava chodského psa, kterou českým skautům do jejich znaku roku 1912 věnoval malíř Mikoláš Aleš. Skautská lilie jako srozumitelný a celosvětový symbol skautingu, trojlístek jako symbol dívčího skautingu a chodský pes jsou spojujícími prvky nového loga i historického znaku.

Nové logo a vizuální styl skauti přijímají v době setrvalého úspěchu. Za posledních deset let aktualizovali svůj výchovný program v souladu s poznatky současné pedagogiky, členská základna narostla o více než 30 procent a každoročně se daří vzdělávat další stovky mladých žen a mužů, budoucích dobrovolných skautských vedoucích. Celých 81 procent dospělých obyvatel Česka by doporučilo dítěti členství ve skautském oddíle (IPSOS). Junák – český skaut je zároveň největší výchovnou organizací pro děti a mladé lidi v Česku.

Nový skautský vizuální styl se vyznačuje oblými tvary, jemnými kontrasty a vlastním nově vyvinutým písmem SKAUT Bold. Neoddělitelnou součástí loga je slovní značka “SKAUT”, která každému jasně identifikuje skauting. To také potvrzuje celostátní reprezentativní výzkum agentury IPSOS z roku 2015, ve kterém veřejnost označila Junáka – českého skauta za nejznámější volnočasovou organizaci pro mladé lidi, známou především prostřednictvím označení “skaut”. K výsledku se přiklání i Lumír Kajnar: “Myslím si, že přidat označení ‘skaut’ je vhodné pro oslovení nových lidí a srozumitelnější v zahraničí.” Nový vizuální styl vešel v platnost v době letních skautských táborů, veřejnost jej však mohla zaznamenat např. už v aktuální výroční zprávě Junáka – českého skauta.

Zavedení nového vizuálního stylu je pro rostoucí organizaci se stoletou historií spojující více než 55 tisíc dětí a dospělých dobrovolníků náročným procesem; kromě grafického manuálu je změně věnován samostatný portál a dostupná je i on-line podpora. Ta bude v budoucnu pokračovat spolu s rozvojem celého vizuálního stylu. “Budeme sledovat, jak se s novým skautským vizuálním stylem pracuje oddílům i dalším organizačním jednotkám, velkým akcím i například výrobcům skautských produktů. Sbíráme zpětnou vazbu a grafický manuál budeme v čase upravovat, aby byl neustále dobrým a aktuálním nástrojem,” říká Petr Vaněk, zpravodaj Junáka – českého skauta pro komunikaci a projekty služby veřejnosti.