Ze základních nástrojů skautské výchovy, které jsou zaměřené na všestranný rozvoj světlušek a vlčat (mladší výchovná kategorie) a skautek a skautů (starší výchovná kategorie) jsme vybrali aktivity, které si může vyzkoušet kdokoli. Jemně jsme upravili text a podmínky, tak abyste k plnění nepotřebovali skautský oddíl nebo skautskou výpravu. Děti nebo dospělí, sami nebo s kamarádem, tátou či mámou, do toho: ochutnejte skauting a posilujte svou odolnost!
K plnění se vám bude hodit deník nebo sešitek, kam si budete zapisovat svoje výsledky.
Pokud vás naše výchovné nástroje zajímají víc, doporučujeme je prozkoumat!
○ Stezka: zaměřená na všestranný rozvoj skautů a skautek
○ Odborky: odborné zkoušky zaměřené na rozvíjení specifických znalostí a dovedností
Moje tělo dokáže spoustu věcí. Aby bylo ohebné, vytrvalé, pevné a pružné, musím se o něj pravidelně starat: udržovat ho a trénovat. Proto se nebojím pohybu. Vím, proč je pohyb důležitý pro mé zdraví.
SPORTOVÁNÍ: Vyrazím s kamarády alespoň třikrát dobrovolně sportovat – běhat, tancovat, na brusle, …
Jak jsem sportoval/a? Nejvíce mě bavilo: …. protože….
Jsem rád/a na světě, i když život občas přinese i těžkosti. Vím, co mi udělá radost, dokážu hledat ve věcech smysl. Dokážu se soustředit a jsem trpělivý/á.
RADOST: Napíšu si alespoň deset věcí, které mi dělají radost. O některých povím kamarádům a řeknu jim, čím by oni mohli udělat radost mně (tak, aby to bylo splnitelné).
Dovedu se zamyslet nad tím, kým chci v životě být, čeho chci dosáhnout a co proto musím udělat. Rád/a se učím, zajímám se o věci kolem sebe, chci jim porozumět. Chci být spolehlivý/á a umět se překonávat, obstojím pak i v složitějších situacích.
MODRÝ ŽIVOT: Zkusím si připravený Modrý život nebo si sestavím si svůj seznam úkolů, které zkusím splnit každý den.
MOJE SNY: Sepíšu si seznam alespoň deseti věcí, kterých bych chtěl/a dosáhnout, zažít. Umístím seznam na místo, které mám každý den na očích. O některých z nich si popovídám s kamarádemrodičem nebo s někým blízkým.
OSOBNÍ ODVAHA: Obstojím ve třech konkrétních situacích života (přiznám se k něčemu, co jsem zkazil/a; udělám práci, do které se mi nechce; bojím se jít něco vyřídit, ale přesto to udělám; zvládnu výlet s dobrou náladou, i když mě už bolí nohy, mám mokro v botách apod.).
Chci mít s ostatními hezké vztahy a být dobrým kamarádem či dobrou kamarádkou.
PŘEMÝŠLENÍ NAD KAMARÁDSTVÍM: Vyberu si jednoho kamaráda/kamarádku a společně zkusíme přijít na to, jak dlouho a proč spolu kamarádíme, co máme společného, čeho si na druhém ceníme, co se od sebe učíme. Připomeneme si aspoň jeden společný důležitý zážitek (jak jsme se začali kamarádit, co se nám přihodilo, …).
Chci rozumět druhým, správně chápat, co mi sdělují. K tomu je třeba jim umět naslouchat a snažit se pochopit, co si opravdu myslí a jak se cítí. Chci se naučit jasně vyjadřovat, co mám na mysli, aby mi ostatní dobře rozuměli.
NASLOUCHÁNÍ: Zeptám se nebo si zjistím, co znamená naslouchat druhému. V souladu s tím, co jsem zjistil/a, si vyposlechnu vyprávění kamaráda a kamarádky. Na závěr mu/jí položím doplňující otázky. Co znamená naslouchat druhému: …
Kolem nás je spousta lidí, kterým mohu pomoct. Proto je důležité, abych dokázal/a poznat, když někdo moji pomoc potřebuje, a abych mu také opravdu pomoci dokázal/a.
DOBRÝ SKUTEK: Komu a proč jsem pomohl/a? Jaké pocity mi to přineslo?
Mám rád svoje rodiče a ostatní členy rodiny a uvědomuji si, co znamená mít domov. Vím, jak mohu v rodině pomáhat, a snažím se, aby nám bylo spolu dobře.
POTĚŠENÍ PŘÍBUZNÝCH: Udělám radost někomu z blízkých příbuzných tím, že jim připravím malé překvapení (vyrobím dárek, vyzdobím stůl, upeču něco dobrého apod.). Komu jsem udělal/a radost: … Čím: … Jaká byla reakce: …
Příroda je nesmírně zajímavá a má nám co říci, proto v ní můžeme nacházet stále něco nového. Je v ní také spoustu krásného. Snažím se tuto krásu hledat.
ZÁŽITEK V PŘÍRODĚ: Napíšu nebo jinak ztvárním (komiksově, hudebně, dramaticky) krátký příběh o nějakém svém zajímavém zážitku v přírodě (noční zvuky při hlídce, východ slunce nad rybníkem, setkání s vydrou apod.).
PRAVIDELNĚ SPORTUJI
Nová činnost. Po dobu jednoho měsíce se budu pravidelně hodinu týdně mimo školu věnovat jedné konkrétní sportovní činnosti, která je pro mě nová (např. běhání, kolečkové brusle, plavání).
Zlepšení. Vyberu si jednu sportovní aktivitu, ve které se během měsíce prokazatelně zlepším (např. v počtu povedených podání při volejbale, v počtu cviků při posilování, v čase nebo vzdálenosti při běhání).
Více pohybu. Spočítám a sepíšu, kolik času týdně věnuji aktivnímu pohybu a jaký čas prosedím u televize, počítače, mobilu, tabletu apod. Výsledek oznámím rádci, rádkyni nebo vedoucí/mu. Další dva týdny budu mít pohybu více na úkor těchto aktivit.
Síla a protažení. Po dobu jednoho měsíce pravidelně posiluji nebo se protahuji (přiměřeně svému věku, vlastní vahou apod.). Kamarádovi/kamarádce řeknu, jaké to bylo a co dobrého mi to přineslo.
Běhání. Uběhnu 2–4 km v kuse.
Pravidelná chůze. Stanovím si, kolik času chci denně věnovat chůzi či kolik km chci každý den ujít, a po dobu měsíce se mi daří tento cíl naplňovat.
Podpora kamaráda. Psychicky podpořím kamaráda v náročné situaci. Zjistím příčinu nepohody a pomůžu ji vyřešit či zmírnit.
Krizová linka. Vyjmenuji několik problémů, se kterými se může člověk obrátit na krizovou linku v případě, že se ocitne v obtížné životní situaci. Zjistím, jak taková linka funguje (např. Linka bezpečí, poradny pro dětské oběti násilí, poradny pro ženy a dívky).
Pomoc dítěti. Pomůžu nešťastnému či brečícímu dítěti. Zjistím příčinu nepohody a pomůžu ji vyřešit či zmírnit.
Silné a slabé stránky. Pojmenuji svoje silné stránky. Promluvím si s někým o výběru střední školy či zaměstnání, které bych jednou rád/a vykonával/a. Napíšu si, na čem musím zapracovat, abych měl/a větší šanci se na školu dostat nebo získat vysněnou práci.
Erb a heslo. Vytvořím si svůj osobní erb a vymyslím své osobní heslo, které mě budou charakterizovat, a vysvětlím je kamarádovi či kamarádce.
Co mě baví. Přemýšlím, co mě baví, v čem se chci zlepšit. Podle toho si najdu možnost, jak se v této oblasti rozvíjet, a uskutečním ji (kroužek, vícedenní kurz nebo videokurz, čtení nového časopisu, knihy apod.).
Citáty. Vyberu si pět citátů, které mě něčím pěkným charakterizují, pasují na mě, ztotožňuji se s nimi. Jeden si vystavím na místo, na kterém ho každý den uvidím.
Myšlenky. Po dobu jednoho měsíce si třikrát týdně zaznamenám myšlenku, která mi ten den utkvěla v paměti. Např. co mě překvapilo, co mě zaujalo, co se stalo zajímavého. Můžu si ji buď zapsat, nahrát nebo o ní natočit video.
Radostné věci. Po deset dní si každý večer napíšu tři věci, ze kterých jsem toho dne měl/a radost.
Deník. Pravidelně (alespoň měsíc) si vedu deník. Zapisuji si, co jsem který den dělal/a a jaký den byl. Může být papírový, elektronický apod.
Písnička. Po dobu jednoho měsíce si dvakrát týdně večer pustím písničku, která vystihuje mou náladu a co jsem daný den prožil/a.
Moje hodnoty. Sepíšu, nakreslím či jinak vyjádřím svůj seznam hodnot, které jsou pro mě v životě důležité. Podělím se o ně s kamarádem či kamarádkou. Můžeme tento úkol plnit najednou ve více lidech.
Můj pocit bezpečí. Napíšu, nakreslím či jinak ztvárním, odkud čerpám pocit bezpečí. Probereme s kamarádem či kamarádkou, co máme stejné a co naopak různé.
Pozitivní v náročném. Vyberu si jednu náročnější situaci. Popíšu, co jsem si z ní odnesl/a dobrého. Zeptám se někoho dalšího (kamaráda, kamarádky, někoho z vedoucích), jestli má podobnou zkušenost.
Naděje. Přečtu družině příběh (pustím hudbu, ukážu obraz apod.) o naději, který mě oslovil.
Smysl života. Zeptám se dvou dospělých, jaký vidí ve svém životě smysl. Zkusím přemýšlet nad smyslem svého života. Přemýšlení „zhmotním“ např. zápisem, obrázkem, básní, citátem, videem, fotosérií, příběhem.
Klidné jídlo. Čtrnáct dní se během jídla soustředím na to, co jím (tzn. nečtu, nedívám se na mobil, nepoužívám počítač atp.).
Být tady a teď. Vyzkouším si jednu techniku mindfulness (soustředím se na činnost v přítomném okamžiku a nenechám se rušit myšlenkami na minulost či budoucnost). Např. meditace, relaxace, vědomý pohyb.
Vážený člověk. Vyberu si člověka, kterého si vážím. Napíšu si proč a představím své důvody kamarádům nebo rodině. Najdu o něm informace (příběh, životní data, událost, fotku apod.).
Postava. Představím kamarádům/blízkým knížku, film, počítačovou hru či jiný příběh, ve kterém je postava, kterou považuji za svůj vzor, a vysvětlím proč.
Skutek. Vyberu si skutek, kterého si vážím. Kamarádům/blízkým vysvětlím, kdo ho vykonal a co se mi na tom líbí.
Pět osob. Vytvořím seznam pěti osob ze svého okolí, kterých si vážím. Kamarádům/blízkým sdělím, čím jsou pro mne vzorem.
Statečnost. Vzpomenu si, kdy jsem projevil/a statečnost, tzn. vydržel/a, co bylo nepříjemné, těžké. Podělím se o to s kamarády nebo blízkými.
Nevhodná strava. Uvědomím si, který druh nevhodné stravy jím nad míru, a dva týdny ho nebudu jíst (např. sladkosti, brambůrky, fast food). Úkol plním tam, kde je tato strava dostupná (např. nelze plnit na letním táboře).
Mobil. Po dobu čtrnácti dnů budu mobilní telefon používat pouze na nejnutnější zprávy a telefonní hovory.
Harmonogram. Připravím si harmonogram svého běžného dne. Každé aktivitě přiřadím čas. Zvážím, čemu věnuji zbytečně moc času a zda nechybí něco důležitého. Vyberu si jednu věc, na kterou si udělám po dobu čtrnácti dnů čas. Zhodnotím, jestli se mi to povedlo.
Žrouti času. Po dobu deseti dnů omezím „žrouty času“: televizi, počítačové hry, youtube, sociální sítě a další, dohromady na maximálně 30 minut denně.
Smysluplné věci. Sepíšu tři věci, které dělám a mají pro mě opravdový smysl (péče o zvíře, hraní si se sourozencem apod.). Řeknu vedoucí/mu nebo rodiči, kdy si na ně pravidelně po dobu čtrnácti dnů udělám čas, a budu se to snažit dodržet.
Důležité úkoly. Napíšu si, jaké nejdůležitější úkoly mám během týdne splnit (např. připravit se na těžký test, vytvořit program na schůzku nebo cokoli jiného, co jsem slíbil/a). Na každý den si určím čas, kdy se dané věci budu věnovat, a splním to.
Dobrá chyba. Najdu příklad z nedávné doby, kdy jsem se díky chybě dokázal/a poučit a využít ji ke svému zlepšení. Povím o tom družině.
Moje nálady. Sepíšu si pět různých nálad, o kterých si myslím, že je často mívám. Následujících deset dní budu zaznamenávat, jakou náladu jsem daný den (nebo i část dne) měl/a.
Spánek. Zjistím, co v mém případě znamená dodržovat správný spánkový režim. Měsíc si zaznamenávám, jak se mi to daří.
Psychohygienické zásady. Vyberu si dvě psychohygienické zásady a čtrnáct dní je budu dodržovat. Např.: pravidelný pohyb, dostatek spánku, čas s blízkými.
Tři kamarádi. Vyberu si tři kamarády nebo kamarádky a napíšu si, proč s nimi kamarádím. Také si zaznamenám, proč by oni/ony měli/měly kamarádit se mnou. Pokud budeme chtít, řekneme si to vzájemně.
Seznam pomoci. Sepíšu seznam možností, kam se můžu obrátit, když si nebudu vědět rady ohledně vztahů a dospívání. Může jít o blízké osoby, weby, knihy, krizové linky. Seznam zkonzultuji s někým starším.
Krása člověka. Vyberu fiktivní postavu, kterou považuji za krásnou, a vysvětlím družině, v čem pro mě spočívá její krása.
Zamyšlení o důvěře. Proberu s kamarádem či kamarádkou, nebo si napíšu, jakým jednáním jsem posílil/a důvěru mezi námi.
Citlivý nesouhlas. Předvedu pět situací, ve kterých citlivě a slušně projevím svůj nesouhlas.
Co je a není v pořádku. Popovídám si s někým o tom, co je podle nás v partnerském vztahu v pořádku a co už ne (např. už to může být psychické týrání). Napíšu si, kam se může člověk obrátit, když si myslí, že mu partner/ka ubližuje.
Moje city. Po dobu dvou hodin sleduji, jaké emoce prožívám (radost, smutek, hněv, znechucení, strach, zklamání, mrzutost, překvapení, stud, pobavení, příp. doplním o další, které jsou u mě obvyklé) a po půlhodině si je zapisuji.
Chci si s druhými rozumět. To znamená naučit se je brát vážně, opravdu jim naslouchat a co nejlépe je chápat. Zároveň je třeba, abych já sám/sama dokázal/a co nejlépe vyjadřovat to, co chci sdělit druhým. Jsem otevřený, vnímavý, empatický člověk, schopný nahlédnout na situace z pozice druhých lidí, pozorovat a naslouchat.
Rizika. Zjistím, jaká jsou rizika sociálních sítí a v čem mohou ohrozit mě, mé kamarády a naše přátelství. Uspořádáme debatu, při které si vzájemně sdělíme, jestli jsme si jich skutečně vědomi a jak můžeme ohrožení předcházet.
Využití. Popovídám si postupně s jedním dospělým a s jedním vrstevníkem/vrstevnicí, k čemu využívají sociální sítě oni a k čemu já.
Virtuální stopa. Vyzkouším si, co o mně může na internetu zjistit cizí osoba a co kamarád. Zamyslím se, jaký obraz o sobě vytvářím a jaké to může mít důsledky. Pokud j něco, co chci ve svém internetovém obrazu jinak, upravím to.
Sledování. Během dne budu sledovat, jak se ostatní tváří, jaká používají gesta, jaká je jejich „řeč těla“. Zkusím přijít na to, proč to tak je (např. protože jsou unavení, smutní, nervózní, mají radost, těší se). U tří emocí citlivě ověřím, zda tomu tak je.
Tón hlasu. Třikrát a pokaždé jinak vyslovím větu: „To se ti povedlo.“ (např. radostně, naštvaně, smutně). Kamarád/ka určí emoci. Poté se pobavíme, co se může stát, když v písemné komunikaci hlas chybí.
Rozpoložení. Během akce z držení těla vybrané osoby vyzkouším vyčíst její rozpoložení (např. únava, radost, nesouhlas). Poté se pokusím citlivě ověřit, zda jsem se trefil/a.
Ustoupení. Vymyslím tři příklady, kdy jsem ve prospěch ostatních ustoupil/a. Uvědomím si, proč jsem to udělal/a, jak jsem se u toho cítil/a a jestli bych to udělal/a znovu.
Rozbor konfliktu. Na příkladu minimálně tří konkrétních konfliktů si promyslím, že chápu, proč daný konflikt vznikl a jak se dá/dal řešit.
Manipulace. Zjistím, co je to manipulace, a napíšu si pět jejích projevů. S někým, komu důvěřuji, si promluvím o tom, jak se manipulativnímu chování bránit.
Dobří posluchači. Vyberu si dva kamarády nebo blízké, o kterých si myslím, že umějí dobře naslouchat. Zamyslím se, proč jsou podle mě jsou dobří posluchači, a čím se od nich chci inspirovat.
Člen/ka rodiny. Vyberu si jednoho člena/členku rodiny (i širší), kterému/které dlouhodoběji věnuji méně času, než bych chtěl/a. Po dobu čtrnácti dnů s ním/ní budu pravidelně trávit čas (možno i na dálku – telefon, Skype…).
Povídání. Alespoň třikrát si vyhradím čas na někoho z rodiny (sourozence, bratrance, sestřenici atd.), kdy si budeme povídat o tom, co jsme kdo nedávno dělali či prožili.
Společná tvorba. Vytvoříme něco společného s rodinou (např. vánoční cukroví, kostým na tábor, upleteme pomlázku). Aktivity zahájím a budu podporovat.
Týden očima rodiče. Týden si budu co nejvíce všímat, kde rodiče potřebují pomoci, a budu jim pomáhat. Zapíšu si, co všechno jsem udělal/a. Popovídám si poté s někým dalším (o činnostech i času, který jsem tomu věnoval/a).
Povídáme si. Snažím si pravidelně (alespoň dvakrát týdně po dobu tří týdnů) vyhradit čas na povídání s rodiči, abychom o sobě stále věděli, jak se nám (ne)daří, co chystáme apod.
Se záznamem. Strávím sám či sama aspoň hodinu v přírodě (nedaleko tábora) jen s tužkou a papírem. Zklidním se a zaposlouchám se. Budu si všímat a zapisovat, popř. skicovat, co se děje kolem mě.
Hvězdná obloha. Přespím pod širákem a najdu si své souhvězdí (které znám nebo které si vymyslím).
Landart. Vytvořím umělecké dílo z přírodního materiálu a vhodně ho zasadím do přírody. Vymyslím mu jméno, vyfotím jej a fotografii umístím tak, aby si ji mohlo prohlédnout více lidí.
Vůně. Vytvořím čichové pexeso z přírodních materiálů a následně si je zahrajeme. Pokusím se v přírodě najít dostatek výrazných vůní.
Pomocí příběhu. Vyberu si knihu příběhů o přírodě, např. od Nevrlého, Setona, Timothée de Fombelle (Tobiáš Lolness), Jeana Giona (Muž, který sázel stromy), a přečtu si nebo poslechnu aspoň jeden příběh.
Pomocí rámu. Vytvořím rám z papíru, dřeva apod. a „zarámuji“ několik míst v přírodě. Ukážu tato místa družině a popíšu, proč jsem si je vybral/a.
Úkoly jsou seřazené od jednodušších ke složitějším – přesně tak totiž postupujeme i ve skautu.