Najít kamarády
zažít dobrodružství

Obrok 2019 začíná – díky úsilí stovek skautských dobrovolníků a dobrovolnic

21. 5. 2019 Vše

Když vyměníte ve slově obrok jedno písmeno, stane se z něj dobro. Náhoda? Nemyslíme si.

Obrok 2019 začíná – díky úsilí stovek skautských dobrovolníků a dobrovolnic

Foto: Petr Kalousek - Robinson

Už za pár hodin startuje v areálu Státního zámku Konopiště největší letošní celostátní akce Junáka – českého skauta, Obrok 2019. Ze všech koutů Česka na něj dorazí přes dva tisíce dospívajících a čerstvě dospělých skautů a skautek, kterým se říká roveři a rangers.

Na dohled od zámeckých cimbuří na ně čeká pět dní plných zábavy, adrenalinu, nových přátelství, vzdělávání, hudby, divadla, tance, osobního rozvoje, sportovních, tvořivých i duchovních aktivit, setkání s pamětníky i výjimečnými hosty.

Užší tým Obroku 2019, který čítá deset lidí, se věnuje přípravám každý den už přes rok.

V jeho čele stojí Jan Špatenka – Špáťa. „Řídím skupinu 10 lidí, kteří mají pod sebou týmy všech lidí připravujících Obrok. Jsem zodpovědný za dvoumilionový rozpočet, mám taky na starosti komunikaci se strategickými partnery, se zástupci města Benešov apod. Neberu na sebe úkoly, které může dělat někdo jiný a svoji kapacitu plně využívám v krizových situacích,” popisuje. Náročnost svojí role odhaduje na průměrně 30 hodin týdně a pokud má popsat, co mu přinesla, zdůrazňuje schopnost dělat i těžká rozhodnutí. Zmiňuje i personalistiku: „Až v této funkci člověk zjistí, že samotná práce na projektu tvoří jen část, velkou část tvoří starost o vztahy v týmu a o to, aby tým fungoval jak má.”

Špáťa a Čiči

Řadu nových zkušeností získává v týmu Obroku i Eliška Čapková Ebelová, která má na starosti finance: spravuje rozpočet, komunikuje se sponzory, hledá možnosti, jak najít další finanční podporu. Od podzimu věnuje Obroku zhruba 10 hodin týdně, velký zápřah ji ale čeká i po akci, kdy bude muset celý projekt vyúčtovat. „I když není v takhle velké skupině mezilidská komunikace vždy jednoduchá, potěšilo mě, jakého nasazení jsou členové týmu schopni,” říká.

Obrovské nasazení oceňuje i šéf akce Špáťa: „Desítky lidí tráví tisíce hodin s přípravou akce, na které je čekají jen další desítky hodin práce a to vše bez nároku na honorář. Berou na sebe odpovědnost za svěřenou sekci a dělají vše pro to, aby to dopadlo nejlépe jak může. Jsem dokonce přesvědčený, že s placenými pořadateli nikdy nebude mít akce takovou atmosféru.”

10 až 20 hodin týdně tráví od podzimu Obrokem i Ondřej Pilecký – Lung, hlava týmu Registrace a IT. Jeho úkolem je tvořit seznam lidí, kteří na akci přijedou, hlídat jejich data i stabilitu registračního systému. „Napotřetí už fakt nespadl!” směje se. Nutno dodat, že o velké akce je mezi skauty obrovský zájem a místa bývají rozebraná v řádu několika hodin.

Napětí u registrace

Napětí u registrace

Klára Poláková – Čiči, zodpovídající na Obroku za komunikaci s účastníky, médii i veřejností si díky svojí roli ujasnila i budoucnost vlastního profesního života. „Těch nových zkušeností přišlo opravdu bezpočet. Od přípravy komunikační strategie, psaní článků, až po první reálné manažerské dovednosti. Určitě jsem daleko více během toho roku nahlédla do fungování PRka. Nějaké mé představy o fungování týmu se vůbec nenaplnily, ale myslím, že je to pro mě dobrá životní zkušenost.” Kolem projektu podle ní vznikla skvělá parta a některá přátelství jsou už na celý život.

Velký tým tvoří i tzv. Zázemí, tedy materiální zajištění celé akce. Najdete v něm skladníky, zvukaře, logistika, dobrovolníky zodpovědné za stavby v areálu, stage, elektroinstalaci, radiokomunikaci, parkoviště nebo třeba přepravu materiálu.

Přípravy v plném proudu

V širším týmu Obroku působí celkem kolem devadesáti lidí a intenzita zapojení v různých fázích je různá. Práci na dálku si vyzkoušel třeba Otakar Schön, v běžném životě novinář píšící pro Hospodářské noviny – pomáhal s editací článků o historii českého skautingu, která bude účastníky Obroku letos provázet jako tematická linka. „Zabralo mi to tak patnáct až dvacet hodin čistého času a dalo unikátní možnost seznámit se s komplikovanou historií skautingu v ČR,” líčí a dodává, že by sice texty viděl raději delší, ale potěšila ho zpětná vazba na jejich obsah.

Přímo na místě bude na všemožných frontách pomáhat chodu Obroku přes tři sta skautských dobrovolníků a dobrovolnic, takzvaných servisáků. Někteří přijeli už v neděli a ve vydatném dešti začali se stavbou plotů, pódia, vykládkou materiálu a stovkami dalších úkolů, během dalších dní se budou starat o program, stravování nebo bezpečnost. Jejich organizaci a přidělování práce má na starosti Eva Havlová – Veverka, která má v posledních týdnech pocit, že se zabývá pouze Obrokem. „V týmech větších akcí už jsem byla, ale nikdy až tak velké a tak blízko veškerému zákulisnímu dění. To je něco! Chtěla bych, aby by servisáci udělali, co je potřeba, ale zároveň si Obrok i užili.”

Kéž si Obrok 2019 užijí všichni do syta, účastníci, dobrovolníci, šéfové týmů i hosté!  Nikdy by se nemohl odehrát bez základních principů skautingu – služby druhým a práce pouze za dobrý pocit. DÍKY!

Další informace o Obroku 2019 najdete v tomto článku.

Sunny a Twiggi zodpovědné za program Obroku. Foto: Sherlock